Mar 9, 2013

Kembara Mencari Cahaya


Hari terakhir di sini. Ku cuba mengintai ke luar jendela. Awan putih sudahpun bertukar warna. Sarat menampung air yang disejat cahaya matahari terik. Terdetik di hati untuk ke sana lagi. Rasa rindu semakin membuak-buak. Ku atur langkah ke kamar dan menggapai sebuah beg galas yang sudah tersedia barang-barang keperluan ku. Masa untuk kembali ke sana.

Perjalanan ke sana tidak lama. Bibir mengukir senyuman, tetapi degupan jantung ini mengundang air di kelopak mata. Mungkin ini rasa yang aku cari. Langkah kaki semakin bergetar apabila menjejaki rumah Allah itu. Satu demi satu anak tangga dinaiki. Sampai juga diruang solat muslimat.

Ruang solat yang ada dipenuhi dengan muslimat yang sedang solat. Ruang di sebelahnya pula penuh dan sibuk dengan anak-anak kecil yang sedang seronok belajar mengaji. Khusyuk sekali melihat mereka sehingga tidak perasan yang aku sedang berdiri di tengah-tengah ruang sambil diperhati makcik-makcik di situ. Malunya.

Dengan pantas aku berjalan menuju ke sudut ruang solat. Duduk dan sambung memerhati mereka sambil membaca al-Quran yang berada di tangan bagi menghabiskan hafazan untuk kelas Qiraat dan Hafazan.

Namun tidak lama aku di situ. Terlalu sukar untuk menghafaz al-Quran dalam keadaan hingar-bingar bunyi anak-anak kecil belajar mengaji dengan alat ketukan mereka. Lantas aku bangun dan keluar dari ruang itu. Mencari-cari tempat di mana aku boleh duduk sendirian. Puas aku berlegar-legar di rumah Allah yang sangat luas itu. Bermandi keringat.

Terasa janggal apabila setiap manusia di situ merenung aku seperti aku tidak mempunya kaki. Allahurabbi. Mungkin mereka pelik kerana aku berjalan sendirian tanpa teman seperti mereka. Bersangka baik. Sedang kaki ini ligat mengatur langkah, aku terpandang satu sudut yang luas tanpa lindungan bumbung. Tiada sesiapa di situ. Tersenyum. Ini tempat untuk ku.


Rasa begitu nyaman disapa hembusan angin. Langit kembali cerah. Tenang sekali berada di ruang seluas itu di temani kalam Allah. Bagaimana hendak ku gambarkan rasa di hati pada ketika itu ? Subhanallah ! Hanya Dia yang tahu betapa aku bahagia menemui hati ini kembali.

Aku mendongak lagi ke langit. Berbicara dengan Allah yang sedang memerhati setiap gelagat hambaNya di pentas dunia ini. ‘Wahai Allah yang berada di Arasy sana. Mampukah hati ini bertahan selama-lamanya ? Hanya Engkau yang tahu mampu atau tidak. Tolonglah genggam hati ini dan jangan Kau lepaskan walau sesaat sekalipun. Tidak sanggup untuk aku rasa derita kerana jauh dari Mu lagi.’

Aku tahu Engkau mendengar.

Bagi aku, uzlah (mengasingkan diri) sangat penting untuk memberi ruang kepada hati berbicara dengan Allah dengan lebih dekat. Antara aku dan Dia. Setiap orang mempunyai cara yang berbeza untuk beroleh semula ketenangan hati. Tapi bagi aku, inilah jalan yang terbaik.

Sudah lama aku berada di sini. Berbicara dengan Dia melalui kalam-kalam-Nya. In shaa Allah, hati yang pernah aku miliki dahulu sedang beransur-ansur kembali. Mudah-mudahan aku tetap istiqamah selepas pengembaraan ini.


No comments: