Nov 14, 2013

Part 4 : Madrasah Cinta

“Ummi tak ada niat nak tuju pada Auni. Cuma ummi rasa bertanggungjawab perbaiki apa yang salah. Ummi tak pernah memandang sinis pada Auni. Ummi faham bukan semua orang diberi kefahaman yang baik tentang agama. Ummi bersyukur sebab hati Auni masih mudah untuk tersentuh. Tandanya Auni masih punya iman yang baik.”


Aku hanya membisu. Sesak sekali nafasku.


“Ummi bawa Auni ke sini supaya ummi boleh bantu Auni. Auni kata Auni tak mampu nak berubah atas bermacam alasan. Jadi, ummi bawa Auni hijrah ke sini. Biar jauh dari keluarga. Biar jauh dari kawan-kawan. Ummi akan hantar Auni balik bila Auni dah boleh bawa diri sendiri. Auni sayang mak ayah dan keluarga Auni kan? Auni tak nak mak ayah masuk neraka kan?”


Sayu. Aku menggeleng perlahan. Aku tidak pasti adakah ini sebenarnya rasa taubat. Rasanya parah!


“Kalau tak nak, Auni perlu bantu diri Auni. Jadi anak yang solehah. Auni ada disini sebab Allah pilih Auni. Bukan untuk saja-saja, tapi dengan izin-Nya, ummi nak bantu Auni, ya sayang.”


Kepalaku diusap lembut. Tenggelam dalam dakapan ummi. Sehingga ke hari ini masih terngiang-ngiang bisikan ummi ditelingaku,


“Anggaplah ini tanda kasih dari Allah. Yakinlah, sejauh mana kita hanyut dan berbuat dosa, jika kita minta ampun dengan Allah…kasih sayang Dia mendahului kemurkaan-Nya.”


Kini, aku kenali Dia.


“Jika masih berbuat maksiat, pasti ada yang tidak kena dengan solat. Seharusnya solat itu mencegah kita dari kemungkaran.” Kata ummi.


 Tapi, tidak bagi aku. Solat atau tidak, perlakuanku tetap sama. Jauh sekali aku dengan Dia. Hari ini aku rasa seperti dipeluk sesuatu.


Allah itu sayang padaku.


bersambung...

            

No comments: