Nov 20, 2013

Part 5 : Madrasah Cinta

Seawal lima pagi aku dikejutkan. Sukar sekali untuk membuka kedua kelopak mata ini. Mungkin terlalu banyak menangis sejak akhir-akhir ini.


Ada seseorang yang sedang memerhatikan aku. Tangannya mengusap lembut pipi ini. Samar! Aku cuba pejamkan kembali mata yang sudah mula berair.


“Mata Auni pedih.” Suara ku lemah.


“Banyak sangat menangis tu. Jomlah qiam. Dah jam lima.”


Seperti biasa ummi akan kejutkan anak-anaknya dan juga ayah. Qiamulail merupakan perkara yang diwajibkan bagi setiap ahli rumah ummi. Pada mulanya memang susah untuk biasakan diri. Allah saja yang tahu betapa susahnya untuk kejutkan aku. Huh.


Selesai qiamulail, ayah dan adik-adik akan ke masjid untuk tunaikan solat subuh berjemaah di sana. Kami yang muslimat hanya solat berjemaah di rumah. Itu lebih afdhal.


Seperti biasa, orang yang akan tersadai di tikar sejadah selepas subuh itu adalah aku. Ummi dan Syuhada pasti menggeleng kepala. Mereka memahami keadaan aku yang baru sahaja melangkah dan bertatih kembali.


Cuma beberapa minit sahaja dapat lelapkan mata. Ummi takkan sesekali benarkan aku tidur hingga ke tengahari. Erk. Hampir jam tujuh anak-anak asuhan pasti sampai di depan pintu rumah. Tugas ku, memandikan mereka.


Itu waktu hari bekerja. Kalau waktu cuti, jam tujuh ummi akan bentang alas tempat tidur di ruang tamu. Untuk apa? Untuk bersantai-santai sambil mendengar kuliah di radio IKIM fm. Awesome! Walaupun tak selalu pergi kuliah di masjid, di radio IKIM fm pun boleh dapat ilmu juga. Alhamdulillah.



Kata-kata dari ummi tempoh hari berkenaan ayat kelima Al-Fatihah itu masih terngiang-ngiang di telinga. Anak-anak asuhan dan anak-anak PASTI semuanya sudah pulang ke rumah masing-masing. Rumah ummi kembali sunyi. Kebiasaannya pada waktu ini ummi akan qialullah sementara menunggu Zohor.


Aku??



Entahlah. Mengantuk, tapi mata ini tak mahu lelap pula. Aku masih memikirkan daripada mana aku harus bermula. Hijrah. Hijrah. Berubah. Berubah. Daripada mana ya? 


Bersambung. . .

No comments: