Nov 22, 2013

Part 6. : Madrasah Cinta

Beg bagasi ku masih penuh dengan pakaian. Almari Zulaikha sudahpun dikemaskini agar pakaian ku juga dapat di masukkan ke situ. Satu persatu aku keluarkan pakaian ku. Ketika sedang membelek-belek baju yang ada tiba-tiba ummi muncul di depan pintu bilik.


Ummi tersenyum.


“Eh, dah bangun? Sekejapnya.” Kata ku.


“Ummi tak tidur pun. Tak boleh lelap pula tengahari ni. Auni baru nak simpan baju?” Soal ummi.


“A’ah, ummi. Ummi tolong Auni boleh?”


“Tolong apa?” Ummi menjungkit keningnya.


“Tolong Auni ‘tapis’ baju-baju yang boleh dipakai dan tak boleh dipakai.” Tidak semena-mena saja aku membuat permintaan sebegitu. Erk. Tapi, mungkin juga ini jawapan bagi persoalan aku tadi. Daripada mana aku harus bermula. Mungkin? Ya, mungkin.


“Yang ni?”


Ummi menggeleng.


“Yang ni?”


Ummi menggeleng.


“Yang ni? Boleh kan?” Mengharap jawapan ‘Ya’ dari mulut ummi. Oh, please !


Ummi tersenyum.


“Boleh, sayang. Tapi, pakai dalam rumah je.”


‘Erk. Dalam rumah je? Pun bolehlah daripada tak boleh langsung’. Detik hati ku.


Baju berlengan panjang dan berwarna biru tua. Baju kesayangan ku. Silapnya baju itu sedikit singkat. Hanya separa punggung yang dapat di tutup. Hmm. Tak mengapalah.


“Yang ini, ummi?”


Ummi menggeleng lagi.


Hampir kesemua baju yang aku bawa tidak menepati ciri-ciri yang menyenangkan hati ummi. Inikan lagi di mata Sang Illahi. Allahurabbi.


Tiba-tiba sahaja ummi bangun meninggalkan aku tanpa kata. Macam pelik. Belum habis lagi sesi ‘menapis’ baju-baju ini, tapi ummi…


“Auni, ambil ni!”


Ummi muncul kembali. Ummi menghulurkan beberapa pakaian kepada ku. Hampir tujuh helai. Satu persatu aku buka lipatan baju yang ummi berikan. T-shirt muslimah. Semua cantik-cantik.


“Ummi bagi Auni ke?”


“Ya, ambillah. Tak payah bayar.” Ummi tersenyum.


“Tapi, ummi kan meniaga baju-baju ni. Mana nak dapat untung kalau bagi free macam ni, ummi.”


Ummi tersenyum. Aku pelik. Setiap kali aku berbicara, ummi pasti tersenyum. Rasanya tak ada yang kelakar. Tapi, itu melambangkan ummi seorang yang sangat cool!


“Kalau tak dapat untung, takde la ummi bagi Auni free.” Ummi mencebek.


“Maksudnya?” Soal ku lagi.


“Insha Allah, untungnya ummi dapat di akhirat. Kita boleh beli dunia dengan duit, tapi akhirat tak boleh di beli dengan duit. Inilah caranya nak ‘beli’ akhirat.” Sambung ummi.


Oh. Aku faham. Ummi bantu aku dengan memberi baju-baju muslimah ini seperti bersedekah di jalan Allah. Pandai ummi cari saham untuk ‘akaun’ akhirat dia. Boleh tiru nanti! Hehe.


"Baju-baju yang tak boleh pakai ni nak buat apa ummi? Bukan ke dikira membazir kalau kita beli tapi kita tak guna?" Soal ku untuk mendapatkan kepastian.


"Allah itu memahami keadaan kita, Auni. Baju-baju ni Auni balik nanti Auni simpan dalam kotak. Jangan buka-buka dah. Kalau Auni buka, Auni pasti ada rasa sayang lagi. Tak mustahil Auni akan pakai balik." 


"Kalau Auni bagi pada orang?" Soal ku lagi.


"Boleh bagi pada orang. Tapi baju-baju ni saiz untuk budak-budak kecil. Jangan pula bagi pada orang dewasa. Kalau mereka pakai pakaian yang tak syar'ie macam ni, Auni pun turut sama tanggung dosa mereka tau." Tambah ummi.


Bersambung. . .



No comments: