Nov 22, 2013

Part 8 : Madrasah Cinta

Selama hampir sebulan di madrasah cinta ini. Aku juga sudah bertukar tugas. Daripada menjadi pengasuh anak-anak kecil kepada guru anak-anak PASTI berusia 3 dan 4 tahun.



Kenapa madrasah cinta?



Kerana madrasah bermaksud sekolah. Tempat kita menuntut ilmu. Tempat kita belajar. Cinta bermaksud perasaan sayang terhadap seseorang atau sesuatu.



 Aku namakannya madrasah cinta kerana di sini tempat aku belajar mengenal Allah. Belajar mengenal perjuangan. Belajar mengenal kehidupan. Belajar bagaimana untuk mencintai setiap apa yang Allah perintahkan. Belajar untuk taat kepada-Nya.



     Anak-anak PASTI disini hebat-hebat. Aku sendiri terkejut bilamana anak-anak sekecil mereka menghafal beberapa hadis Nabi. Sedang aku?? Terlopong!



     Tepat jam 10 pagi mereka sudah bersedia dengan bekal makanan masing-masing. Tapi tak sampai 10 minit semua menghilang. Yang kecil-kecil 3, 4 tahun ni sibuk bermain-main. Sedang aku menghabiskan makanan lebihan anak-anak ini, tiba-tiba bahu ku ditepuk dari arah belakang. Tersedak aku dibuatnya.



     Si Luqman. Anak PASTI berusia 5 tahun. Wajahnya tampan dan berkulit cerah.



     “Cikgu, cikgu..kami dah dhuha. Cikgu dah dhuha?” Tersentap dengan soalan si cilik ini. Anak sekecil 5 tahun ini sudah tahu amalan sunat yang digalakkan.
    


     Patutlah semua menghilang. Rupa-rupanya mereka berebut mengambil wudhuk dan menunaikan solat dhuha secara berjemaah di dalam kelas. Itu hasil didikan ummi. Anak-anak akan hebat jika pendidiknya hebat.




     Malunya dengan mereka. Allahurabbi. 

No comments: