Feb 12, 2014

Nak Kata Allah Tu Cinta

"Nak kata Allah tu cinta...."


Sangat tertarik dengan kata-kata adik Syahidah semasa perkongsian rehlah Untaian Tasbih Cinta sabtu lepas di Taman Gelora. Moga tujuan hidup mu persis nama yang diberi. Aamiin !


Berbalik pada "Nak kata Allah tu cinta.." Subhanallah ! Masya Allah ! Kita punya Allah yang cukup menyayangi kita. Tak terhitung nilainya. Tapi, kita sangat-sangat dhaif mengenaiNya.


Bilamana diberi kemewahan atau kesenangan hidup, kita sombong ! Tapi nak kata Allah tu cinta, Dia tetap lindungi kita sepanjang masa. Dia masih bagi kita peluang melihat dunia. Bilamana diberi rezeki, selain Dia yang kita syukuri ! Tapi nak kata Allah tu cinta, Dia turunkan segala kebaikan buat kita. Cintanya Dia kepada kita dengan memberi segala nikmat walaupun terlalu banyak kejahatan yang naik kepadaNya.


Kita selalu sahaja memancing kemurkaan Dia padahal kita yang sangat-sangat memerlukan Dia. Sedangkan tidak sedikit pun Dia memerlukan kita. 



Jika kita meninggalkan sesuatu demi Dia, Dia akan cukupkan segalanya buat kita. Jika kita inginkan keredhaanNya, Dia pun menginginkan apa yang kita inginkan. Dan jika kita lebih mementingkan Dia dari selainNya, Dia akan lebih mementingkan kita berbanding orang lain. Kerana apa ?


Kerana Allah tu cinta !


Jika kita berbuat maksiat, tidak Dia biarkan kita berputus asa dengan rahmatNya. Jika kita bertaubat, Dia akan menjadi kekasih kita kerana Dia....mencintai orang-orang yang bertaubat dan mensucikan diri. Jika kita tidak bertaubat, Dia akan bertindak sebagai 'doktor'. Akan Dia berikan cubaan dan musibah semata-mata untuk membersihkan kita daripada keaiban.



Satu kebaikan disisiNya bernilai sepuluh kali ganda, sedangkan kejahatan disisiNya bernilai satu. Jika kita menyesal dan memohon ampun, nescaya diampunkan kita. Kerana apa ?


Kerana Allah tu cinta !


Dia menerima amal baik yang sedikit dan mengampunkan banyak kesalahan. Kasih sayangNya mendahului kemurkaanNya. SifatNya yang penyantun mendahului keputusanNya dalam menjatuhkan hukuman. Pemberian maafNya mendahului seksaanNya. 


Nak kata Allah tu cinta, Dia lebih kasih kepada kita melebihi kasihnya seorang ibu kepada anaknya. Allahurabbi ! Beruntungnya kita punya Allah seperti Dia.


“Jika mana-mana hambaKu mentaatiKu, maka Aku redha kepadanya, maka akan Aku berkati seluruh hidupnya, sesungguhnya keberkatanKu tidak ada penghujungnya dan jika hambaKu melakukan maksiat kepadaKu, Aku marah kepadanya, bila Aku marah kepadanya maknanya Aku MELAKNATNYA.”


(Hadis Qudsi)







2 comments:

Sa'adah Ulfah said...

Subhanallah.. perkongsian yang bermakna

Auni said...

sekadar muhasabah diri yang selalu leka dengan dunia smpai kadang2 lupa pada Tuhan...Allahurabbi